סבא״א: איראן מאיצה את ייצור האורניום המועשר והצנטריפוגות

נשיא איראן אבראהים ראיסי שוחח עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין והבהיר כי ארצו “רצינית מאוד בשיחות הגרעין”, שאמורות להתחדש ב־29 בחודש זה בווינה, לשם הסרת העיצומים נגדה.  פוטין הביע תקווה כי בשיחות “הצדדים יהיו בעלי רצון פוליטי מספק ליציאה מהמצב הנוכחי”, כדבריו. אלא שבינתיים גוברים שוב ספקות לגבי רצינות כוונותיה של איראן לנוכח האצת ההפרות של הסכם הגרעין וצעדיה להשגת נשק גרעיני. 

מנכ”ל סבא”א (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית) רפאל גרוסי יגיע לביקור באיראן ביום שני הקרוב ולמחרת יפגוש את שר החוץ אמיר עבדאללהיאן ואת ראש הוועדה לאנרגיה אטומית מוחמד אסלאמי. גרוסי יספיק לחזור לווינה לפתיחת מושב מועצת הנגידים של סבא”א.

לפי הדוח הרבעוני של סבא”א, שהוגש לחברי מועצת הנגידים, איראן ממשיכה להפר רבות מהתחייבויותיה בהסכם הגרעין שנחתם ב־2015, בהן חריגה מרמות העשרת האורניום ומאגרי האורניום המועשר שלה.  במרכז הדאגה – המתקן להעשרת אורניום בחארג שממערב לטהרן, שאליו לא הייתה לסבא”א גישה בחודשים האחרונים וגם לא יכולת להתקין במקום מצלמות. 

מוחמד זריף ורפאל גרוסי בטהרן (צילום: רויטרס)

לפי הדוח, מדובר בפגיעה משמעותית ביכולת לשחזר את רציפות המידע שם. מדובר בעניין מהותי לחזרה להסכם הגרעין וישנן שאלות שטרם זכו לתשובה על מקורם של שרידי אורניום במספר אתרים מושבתים. גרוסי הביע דאגה עמוקה מהימצאותם של אותם שרידים.

איראן ממשיכה ליצור בעיות בהליך הפיקוח ולא עמדה בהבטחתה למנוע חיפושים פולשניים בגופן של פקחיות סבא”א. מקורות בסבא”א מסרו לעיתון “וול סטריט ג’ורנל” מידע שלפיו איראן חזרה לייצר בחארג חלקים המשמשים לבניית צנטריפוגות מתקדמות, והחשש בקרב דיפלומטים מערביים הוא שהיא עלולה להעביר בסתר את החלקים הללו לאתרים סודיים עם חידוש השיחות, שם תוכל להעשיר באמצעותם אורניום למטרות צבאיות. עם זאת, בשלב זה אין ראיות לכך.

פועלים במתקן גרעין (צילום: REUTERS/Caren Firouz )פועלים במתקן גרעין (צילום: REUTERS/Caren Firouz )

הפעילות במתקן בחארג פסקה לאחר מתקפה בחודש יוני, שיוחסה לישראל, ושלפי דיווח ב”ניו יורק טיימס” בוצעה באמצעות מל”ט. 
לפי הדיווח הנוכחי, הפעילות חודשה באופן מוגבל כבר בסוף אוגוסט. הדיפלומטים ששוחחו עם ה”וול סטריט ג’ורנל” אמרו כי לא ברור כמה חלקים עבור צנטריפוגות מתקדמות ייצרה איראן מאז חידוש הפעילות, אך ככל הנראה מדובר בכמות שמספיקה ל־170 צנטריפוגות כאלו.

READ  Si chiudono i seggi per il ballottaggio presidenziale fortemente contestato in Liberia | Notizie sulle elezioni

סוגיית הצנטריפוגות המתקדמות היא אחת מנקודות המחלוקת המרכזיות במשא ומתן. מאז שהחלה להפר את ההסכם איראן יצרה לפי הדיווח יותר מ־1,000 צנטריפוגות מתקדמות שיכולות להעשיר אורניום במהירות גבוהה, והן אפשרו לה לקצר את הזמן הדרוש “לפרוץ” אל נשק גרעיני לכחודש בלבד. אחד הדיפלומטים שצוטטו בדיווח ציין כי איראן התקינה את הצנטריפוגות הללו במתקן התת־קרקעי להעשרת אורנים בפורדו.

כתב אתר וואלה! ברק רביד מוסיף כי היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג’ייק סאליבן העלה לפני כמה שבועות, בשיחה עם מקבילו במשרד ראש הממשלה איל חולתא, רעיון שלפיו ארה”ב והמעצמות יגיעו להסכם ביניים עם איראן, שמטרתו להקפיא את העשרת האורניום ולהרוויח זמן למו”מ. על פי הדיווח ישראל הביעה הסתייגות מהרעי

Lascia un commento

Il tuo indirizzo email non sarà pubblicato. I campi obbligatori sono contrassegnati *